Lokal pedagogisk planering vt 2013
Årskurs: 2
Tidperiod:
Januari och Februari
Syfte
Undervisningen ska skapa förutsättningar för eleverna
att kunna skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra
omvärlden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla
perspektiv på utvecklingen av naturvetenskapens världsbild och ges inblick i
hur naturvetenskapen och kulturen ömsesidigt påverkar varandra.
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till
att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det
egna samhället och på andra håll i världen.
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis
ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·
genomföra systematiska undersökningar
i fysik, och
- använda
fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara
fysikaliska samband i naturen och samhället.
Centralt
innehåll
- Jordens,
solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika
faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
Kunskapskrav
Känna till vårt solsystem och vintergatan.
Känna till tyngdlagen, omloppsbanan, sol-måne, natt-dag.
Tillvägagångssätt
Film, grupparbete, enskilt arbete, skapande arbete och
museumbesök.
Viktiga ord; Tellus, galax,
solsystemet, omloppsbanan, big bang.
·
Förutom
detta skall vi besöka olika utställningar och pjäser som handlar om rymden.
Dessa kan vara faktabaserade eller berättelser där fakta och fiktion
sammanblandas. I samband med dessa utflykter kommer vi skriva tillsammans och
även enskilt om vad vi sett. De föreställningar och besök relaterade till
rymdtemat som vi kommer få uppleva under besöket är följande:
Cosmonova- En film om planeterna i vårt solsystem där klassen följer med
ut i universum till de fascinerande världar som kretsar runt vår sol. Vi
besöker grannplaneterna och får bland annat uppleva världar med temperaturer
ner mot - 200 grader Celsius, eller med enorma orkaner som rasat i mer än 300
år.
Bedömning
Kunna namnge minst tre planeter från vårt solsystem.
Veta namnet på vår galax (vintergatan).
Känna till jordens, solens och månens rörelser i
förhållande till varandra.
Känna till stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid
olika tider på året.
Känna till månens olika faser.
Veta vad Big Bang är
Jag/läraren observerar elevernas arbeten under
lektionerna. Jag bedömmer deras muntliga framföranden och deras skriftliga
arbeten.
Fatma Kuzey Ayranci
Januari 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar