TIDPERIOD: Våren 2013
SYFTE
· Att du genom
egna undersökningar och upplevelser ska kunna ställa
frågor och få svar på frågor om
naturbruk.
· Att du ska
utveckla din förmåga att använda biologiska begrepp och
teorier för att förklara samband
i naturen.
Centralt INNEHÅLL
· Enkla
näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i
ekosystemet.
· Enkla
naturvetenskapliga undersökningar.
· Dokumentation av
naturvetenskapliga undersökningar med text, bild
och andra uttrycksformer.
MÅL
Eleven ska kunna beskriva och ge
exempel på enkla samband i naturen
utifrån upplevelser och
utforskande av närmiljön. Utifrån tydliga
instruktioner kunna utföra enkla
undersökningar samt göra jämförelser
mellan egna och andras resultat.
TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
· Göra praktiska
undersökningar, så frön och sedan följa vad som
händer med växten.
· Undersöka vad
som finns inuti frön.
· Ta ansvar för
sin egen växt.
· Dokumentera med
hjälp av anteckningar, tabeller och bilder.
· Läsa och tolka
faktatexter med koppling till biologi.
BEDÖMNING
Din förmåga att:
· diskutera,
argumentera och ställa frågor kring biologi
· dokumentera med
hjälp av bilder, text och tabeller
· beskriva växtens
livscykel från frö till frö
· beskriva vad en
växt behöver för att överleva
· beskriva hur
blommor pollineras av bin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar