LPP Historia - Forntiden år 2
Tidsperiod: Mars – April
Syfte
Skolan
skall i sin undervisning sträva efter att eleven förvärvar ett
historiemedvetande som underlättar tolkningen av händelser och skeenden i
nutiden och skapar en beredskap inför framtiden. Utvecklar förståelse av
historiska företeelser och skeendens bakgrund och samband och att dessa kan
förklaras och tolkas ur olika perspektiv.
Centralt innehåll
Genom undervisningen i SO ska vi behandla följande
centrala innehåll:
·
Människans uppkomst, vandringar,
samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
·
Tidsbegreppen stenålder,
bronsålder och järnålder.
·
Hur forntiden kan iakttas i vår
tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
·
Berättelser om gudar och hjältar
i antik och nordisk mytologi och hur man kan se på dem i vår egen tid.
Kunskapskrav
·
Du ska få lära dig om
människornas uppkomst, vandringar, samlande, jakt och jordbruk.
·
Du ska kunna beskriva och
jämföra människors bostäder, mat, kläder, redskap, gravar och vapen samt ge
exempel på några viktiga händelser från forntiden
·
Du ska kunna beskriva hur man
ser spår från forntiden i naturen och i språket.
·
Kunna placera istiden,
stenåldern, bronsåldern och järnåldern på en tidslinje.
·
Du ska kunna reflektera kring
hur livet skiljer sig idag från livet under forntiden.
·
Du ska utveckla din förmåga att
läsa enkla faktatexter.
·
Du ska utveckla din förmåga att
skriva enkla texter(fakta, berättande eller manus) med tydligt innehåll.
Vi kommer att se på filmer, besöka museum och titta på forntidsspår
i omgivningen. Du kommer att få läsa faktatexter och skriva egna texter. Du
kommer att få bygga en modell, dramatisera, illustrera en bok eller göra en
personbeskrivning utifrån nya kunskaper och reflektioner och utifrån detta
redovisa för andra elever. Vi kommer att söka information på nätet och skriva
texter på datorn samt diskutera i grupp.
Jag kommer bedöma din förmåga att:
•
Beskriva hur människor levde
under stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
•
Förklara och jämföra livet för
människorna i de olika tidsåldrarna.
•
Beskriva spår från forntiden.
•
Tids ordna de olika
tidsåldrarna.
•
Reflektera kring hur livet idag
skiljer sig från livet under forntiden.
•
Läsa och förstå faktatexter och
använda dig av innehållet.
•
Skriva enkla texter där
innehållet tydligt framgår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar