onsdag 13 mars 2013

LPP Biologi


LOKAL PEDAGOGISK PLANERING – BIOLOGI ÅK 2

 

TIDPERIOD: Våren 2013 

 

 

SYFTE

· Att du genom egna undersökningar och upplevelser ska kunna ställa

frågor och få svar på frågor om naturbruk.

· Att du ska utveckla din förmåga att använda biologiska begrepp och

teorier för att förklara samband i naturen.

 

Centralt INNEHÅLL

· Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i

ekosystemet.

· Enkla naturvetenskapliga undersökningar.

· Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild

och andra uttrycksformer.

 

MÅL

 

Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen

utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön. Utifrån tydliga

instruktioner kunna utföra enkla undersökningar samt göra jämförelser

mellan egna och andras resultat.

 

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT

· Göra praktiska undersökningar, så frön och sedan följa vad som

händer med växten.

· Undersöka vad som finns inuti frön.

· Ta ansvar för sin egen växt.

· Dokumentera med hjälp av anteckningar, tabeller och bilder.

· Läsa och tolka faktatexter med koppling till biologi.

 

BEDÖMNING

Din förmåga att:

· diskutera, argumentera och ställa frågor kring biologi

· dokumentera med hjälp av bilder, text och tabeller

· beskriva växtens livscykel från frö till frö

· beskriva vad en växt behöver för att överleva

· beskriva hur blommor pollineras av bin

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar